The Influence of Tarbawi Tafsir in the Formation of Noble Morals in Middle Schools
DOI:
https://doi.org/10.61166/kasyafa.v1i2.25Keywords:
Tarbawi Tafsir, Noble Morals, , , Islamic Education.Abstract
Tafsir Tarbawi has a significant influence on the formation of noble morals in secondary schools. Through a deep understanding of the teachings of the Qur'an, students can internalize moral values that are very important for the development of their character. In this way, tarbawi interpretation not only becomes an educational tool, but also a guide to life for students in facing various challenges in an increasingly complex world. However, challenges in implementing tarbawi tafsir in secondary schools remain. Lack of understanding and resources for educators is an obstacle that must be overcome. Therefore, it is important for schools and educational institutions to provide adequate training for educators so that they can teach tarbawi tafsir more effectively. With good training, educators can be more confident in conveying moral values to students. This paper emphasizes that the formation of noble morals through tarbawi interpretation is an effort that is not only important, but also urgent amidst the moral challenges faced by teenagers today. With the right approach, it is hoped that tarbawi interpretation can become an effective tool in creating a generation that is intelligent, responsible and has noble character.
References
Ainiyah, N. (2020). Peran Tafsir Tarbawi dalam Pembentukan Karakter Remaja. Jakarta: Pustaka Insan.
Aisyah, N. (2020). Proyek Berbasis Tafsir Tarbawi dalam Meningkatkan Karakter Siswa. Bandung: Gema Ilmu.
Alamsyah, A. (2020). Pendidikan Karakter melalui Tafsir Tarbawi di Sekolah Menengah. Bandung: Pustaka Cendekia.
Amiruddin, R. (2023). Pengelolaan Emosi Siswa Melalui Pendekatan Tafsir Tarbawi. Surabaya: Pustaka Karya.
Basri, M. (2022). Pemahaman Nilai-Nilai Tafsir Tarbawi dan Pengaruhnya terhadap Perilaku Siswa. Surabaya: Pustaka Al-Falah.
Budi, S. (2021). Peran Tafsir Tarbawi dalam Membangun Sikap Empati dan Toleransi di Kalangan Remaja. Yogyakarta: Insan Cendekia.
Fadhilah, S. (2021). Pengaruh Pemahaman Tafsir Tarbawi terhadap Perilaku Empatik Siswa. Jakarta: Lentera Nusantara.
Fajar, D. (2023). Penguatan Nilai Karakter Melalui Kegiatan Ekstrakurikuler. Surabaya: Lentera Ilmu.
Fauzan, T. (2023). Pengendalian Diri Remaja melalui Pemahaman Tafsir Tarbawi. Surabaya: Lentera Ilmu.
Hakim, R. (2022). Efektivitas Pendekatan Tafsir Tarbawi dalam Pendidikan Moral Remaja. Bandung: Pustaka Ilmiyah.
Hasanah, F. (2021). Refleksi Nilai-Nilai Islam dalam Pendidikan Karakter: Perspektif Tafsir Tarbawi. Bandung: Pustaka Nusantara.
Kurniawan, H. (2023). Pembentukan Karakter Siswa melalui Pendekatan Tafsir Tarbawi. Yogyakarta: Gema Ilmu.
kusuma, A. (2020). Implementasi Tafsir Tarbawi dalam Menanamkan Nilai-Nilai Moral di Sekolah Menengah. Jakarta: Al-Kautsar Press.
Maulana, R. (2023). Pembiasaan dalam Pembentukan Akhlak Siswa: Implementasi Tafsir Tarbawi di Sekolah Menengah. Yogyakarta: Lentera Hati.
Munir, A. R. (2022). Tafsir Tarbawi dan Implementasinya dalam Pendidikan Sekolah Menengah. Bandung: Intan Publishing.
Nurhasanah, D. (2023). Efektivitas Pendidikan Karakter Melalui Tafsir Tarbawi di Sekolah Menengah. Jakarta : Pustaka Islam.
Nurul, A. (2020). Simulasi dan Studi Kasus dalam Pembelajaran Tafsir Tarbawi untuk Pembinaan Akhlak Siswa. Jurnal Pendidikan Islam, 121-135.
Rahman, M. A. (2021). Tafsir Tarbawi dan Penerapan Nilai-Nilai Islam dalam Pendidikan Karakter. Bandung: Nurani Press.
Rahman, M. A. (2022). Pengembangan Karakter melalui Metode Dialog dalam Tafsir Tarbawi. Jakarta: Al-Hikmah Press.
Rahmawati, L. (2021). Peran Tafsir Tarbawi dalam Pembentukan Moral Remaja di Sekolah. Yogyakarta: Gema Insan.
Rahmawati, L. (2024). Peran Tafsir Tarbawi dalam Pembentukan Moral Remaja di Sekolah. Yogyakarta: Gema Insan.
Roni, M. (2022). Integrasi Tafsir Tarbawi dalam Kurikulum Pendidikan Karakter. Jakarta: Pustaka Ilmiah.
Rudi, S. (2022). Evaluasi dan Refleksi dalam Pembelajaran Karakter. Malang: Edukasi Press.
Saefullah, M. (2019). Pendidikan Akhlak Perspektif Tafsir Tarbawi. Yogyakarta: Gema Risalah.
Sahidah, H. (2021). Pengaruh Tafsir Tarbawi dalam Pembentukan Karakter Siswa di Sekolah Menengah. Jurnal Pendidikan Islam, 145-160.
Santoso, J. (2022). Dampak Penerapan Tafsir Tarbawi terhadap Disiplin Siswa di Sekolah Menengah. Jakarta: Al-Qalam Press.
Sholeh, M. (2019). Membangun Karakter Siswa Melalui Tafsir Tarbawi. Yogyakarta: Al-Mushafa Press.
Surya, L. (2021). Metode Aktif dalam Pembelajaran Tafsir Tarbawi untuk Karakter Siswa. Yogyakarta: Insani Press.
Syahrur, F. (2020). Prinsip-Prinsip Pendidikan Akhlak dalam Tafsir Modern. Depok: Al-Kautsar Media.
Wahyu, H. (2020). Tafsir Tarbawi dan Pembangunan Karakter Pemimpin di Kalangan Siswa. Bandung: Gema Ilmu.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Elin Solihatin, Iskandar Mirza

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.