The Role of Tolang Teachers in Building Authority and Transmitting Islamic Educational Knowledge in Madura

Authors

  • Maszeri Institut Agama Islam Negeri Madura
  • Maimun Magister Pendidikan Agama Islam IAIN Madura

DOI:

https://doi.org/10.61166/kasyafa.v2i3.12

Keywords:

Tolang teachers, transmission of knowledge, Madura

Abstract

This study aims to theoretically describe the role of Tolang teachers in building authority and transmitting Islamic educational knowledge in Madura. Using a library research method, this study aims to provide a detailed explanation of the research objectives. The results of this study demonstrate that the role of Tolang teachers in building authority and transmitting Islamic educational knowledge in Madura involves several important stages, starting with identifying and building authority and spirituality, transmitting Islamic educational knowledge, developing Islamic character, and contributing to community development, as well as challenges and opportunities.

References

Abdullah, Abdullah, and Moh Ismail. "Peran Ghuruh Tolang dalam Menanamkan Nilai Karakter pada Santri di Musholla al-Ismail Tanah Merah Bangkalan." EL-BANAT: Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Islam 9.2 (2019): 129-155.

MIMI, SUGIARTI. PERAN TOKOH AGAMA‎ DALAM PENDIDIKAN MODERASI BERAGAMA‎ BAGI GENERASI MILENNIAL MELALUI MEDIA YOUTUBE‎(Studi Tokoh Habib Husein Ja’far Al-Hadar)‎. Diss. UIN Prof. KH Saifuddin Zuhri, 2022.

N Berlian VA, M Mursalim - 2015 - repositori.kemdikbud.go.id

T Taufiqurrahman - KARSA Journal of Social and Islamic …, 2007 - ejournal.iainmadura.ac.id

Fitriyani, Ina, and Rofiqotul Aini. "Peran Guru Ngaji dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Al-Quran di Masyarakat Pedesaan: Studi Kasus di Desa Simbagwetan Kabupaten Pekalongan." TSAQOFAH 4.4 (2024): 3045-3051.

Kosim, Mohammad. "Guru dalam perspektif islam." TADRIS: Jurnal Pendidikan Islam 3.1 (2008).

Adawiyah, Robiatul, and Ahmad Ihwanul Muttaqin. "Kiai Langgar sebagai Episentrum Pendidikan Islam Masyarakat Desa Meninjo Ranuyoso Lumajang." Tarbiyatuna: Jurnal pendidikan Islam 13.1 (2020): 1-21.

Walid, Abdul. "Jurnal Peranan Guru Dalam Menanamkan Keimanan Peserta Didik." Istiqra: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran Islam 6.1 (2018).

Gunawan, Putra, and Eka Apriani. "Peran Guru Pendidikan Agama Islam dalam Menanamkan Nilai-Nilai Karakter Peserta Didik Kelas VI SD." Hamalatul Qur'an: Jurnal Ilmu Ilmu Alqur'an 5.2 (2024): 381-387.

Gunawan, Putra, and Eka Apriani. "Peran Guru Pendidikan Agama Islam dalam Menanamkan Nilai-Nilai Karakter Peserta Didik Kelas VI SD." Hamalatul Qur'an: Jurnal Ilmu Ilmu Alqur'an 5.2 (2024): 381-387.

Masfuroh, Iqri, and Ageng Widodo. "Langgar dan Peran Kiai Langgar dalam Peningkatan Pendidikan Agama Islam Desa Kertanegara." Al-Fikr: Jurnal Pendidikan Islam 7.2 (2021): 88-95.

Zulfa, Eva Soraya. "BAB 7 PERAN GURU DAN KUALITAS PENDIDIKAN AGAMA ISLAM." Transformasi Pendidikan Agama Islam (2023): 77.

Azizah, Sifa Nurul. PERAN GURU PENDIDIKAN AGAMA ISLAM (PAI) DALAM MENINGKATKAN KUALITAS AKHLAK SISWA KELAS X SMKN 3 KOTA KEDIRI. Diss. IAIN KEDIRI, 2024.

Faruqi, Dwi, Ayu Lestari, and Nur Hidayah. "Guru Dalam Perspektif Islam." Tarbiyatul Misbah (Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan) 16.1 (2023): 72-89.

Mahmudah, Aminatul. "Institusi-institusi Pendidikan dan Transmisi Ilmu: Masjid, Madrasah, dan Lembaga Pendidikan." Rihlah: Jurnal Sejarah dan Kebudayaan 9.2 (2021): 64-78.

Salim, Mohammad Syam’un. "Khabar Sadiq; Sebuah Metode Transmisi Ilmu Pengetahuan dalam Islam." Kalimah: Jurnal Studi Agama dan Pemikiran Islam 12.1 (2014): 91-108.

Shobahussurur, Shobahussurur. "Lembaga Pendidikan dalam Khazanah Klasik: Telaah Proses Sejarah dan Transmisi Ilmu Pengetahuan." TSAQAFAH 11.1 (2015): 89-112.

Akla, Akla, and Ahmad Muzakki. "TRANSMISI NILAI DAN ILMU PENGETAHUAN: Menilik Eksistensi dan Keberfungsian Lembaga Pendidikan Islam." Tarbawiyah: Jurnal Ilmiah Pendidikan 3.1 (2019): 117-130.

Sumadi, Sumadi. "Memahami Transmisi Pendidikan Islam di Madrasah." Journal of Education and Religious Studies 2.03 (2022): 83-87.

Ivan, Muhammad. "Peluang dan tantangan program studi pendidikan nonformal dalam pembangunan masyarakat pasca implementasi UU Nomor 23 Tahun 2014 tentang Pemerintah Daerah di Era Ekonomi Digital." Salus Cultura: Jurnal Pembangunan Manusia dan Kebudayaan 1.2 (2021): 117-127.

Judrah, Muh, et al. "Peran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Membangun Karakter Peserta Didik Upaya Penguatan Moral." Journal of Instructional and Development Researches 4.1 (2024): 25-37.

Holis, Mohammad, and Achmad Muhlis. "TIPOLOGI GURU MADURA." (2024).

Napratilora, Martina, Mardiah Mardiah, and Hendro Lisa. "Peran guru sebagai teladan dalam implementasi nilai pendidikan karakter." Al-Liqo: Jurnal Pendidikan Islam 6.1 (2021): 34-47.

Downloads

Published

2025-07-24

How to Cite

Maszeri, & Maimun. (2025). The Role of Tolang Teachers in Building Authority and Transmitting Islamic Educational Knowledge in Madura. Kasyafa: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(3), 370–380. https://doi.org/10.61166/kasyafa.v2i3.12

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.