The Function of Educational Psychology in the Book Al-Taállamu Nadhariat Wat Thabiqat and Its Relevance to the Role of Teachers in the Learning Evaluation Process: An Integrative Study from the As-Syarqawi Perspective

Authors

  • Ashar Fathur Rohman Pascasarjana, Universitas Islam Negeri Madura, Indonesia
  • Achmad Muhlis Universitas Islam Negeri Madura, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.61166/kasyafa.v2i4.128

Keywords:

Educational Psychology, As-Syarqawi, Learning Evaluation, Insan Kamil

Abstract

This study examines the function of educational psychology and its relevance to the teacher’s role in learning evaluation from As-Syarqawi’s perspective in Al-Ta’allamu Nadhariyat wa al-Tathbiqat. The study arises from the tendency of evaluation practices to focus mainly on cognitive outcomes while neglecting motivation, readiness, affective and psychomotor aspects, as well as individual differences. Employing a library research method, it analyzes classical works and modern educational psychology literature to construct an integrative perspective. The findings reveal that educational psychology helps teachers understand learners holistically, design objective and adaptive evaluations, and address learning difficulties. As-Syarqawi emphasizes that educational theory and practice must be integrated, and that evaluation should not be limited to cognitive achievement but must also consider moral, ethical, and spiritual dimensions. This integration results in a more scientific, humanistic, and comprehensive evaluation model, ultimately aiming to shape students into insan kamil.

References

Anwarudin, Kusoy, and Syahril Akbar, Gilang. “Penerapan Fungsi Psikologi Pembelajaran Dalam Mengembangkan Profesionalisme Pendidik Pada Era Merdeka Belajar.” Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam 11, No. 01, no. 1 (2022): 1327–1336. http://www.jurnal.staialhidayahbogor.ac.id/index.php/ei/article/view/2919.

Basyori, Sansan Ihsan. “Peranan Guru Sebagai Fasilitator Dalam Dunia Pendidikan Modern.” Syntax Idea 7, no. 4 (2025): 559–564.

Dianti, Klis, Maria Ulfah, Abd Salam, Gunawan Gunawan, and Luthfiyah Luthfiyah. “Analisis Asesmen Diagnostik, Formatif Dan Sumatif Serta Implikasinya Terhadap Efektivitas Sistem Evaluasi Pendidikan.” Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Indonesia (JPPI) 5, no. 2 (2025): 555–565.

Dr. Laurensius Laka, M.Psi., C.Ed. PSIKOLOGI PENDIDIKAN TEORI DAN APLIKASI. Edited by C.Ed. Dr. Laurensius Laka, M.Psi. Malang, 2023.

Foulstone, Alexis R, and Adrian Kelly. “Enhancing Academic Self-Efficacy and Performance among Fourth Year Psychology Students: Findings from a Short Educational Intervention.” International Journal for the Scholarship of Teaching and Learning 13, no. 2 (2019).

Hidayat, Tatang, and Abas Asyafah. “Konsep Dasar Evaluasi Dan Implikasinya Dalam Evaluasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sekolah.” Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam 10, no. 1 (2019): 159–181.

Latipah, Eva. “Psikologi Pendidikan.” Pustaka Belajar 1, no. 1 (2021): 1–370.

Mu’ammaroh, Nurul Lail Rosyidatul. “Integrasi Psikologi Pendidikan Islam Dengan Disiplin Psikologi Modern : Kajian Teoretis Dan Aplikatif” 09, no. 02 (2025).

Rasyidi, Ahyar. “Pendidikan Islam Era Globalisasi Sebagai Upaya Integrasi Pendekatan Komprehensif Dan Kontemporer Dalam Kurikulum Pendidikan.” Al Akhyari: Journal of Islamic Studies 1, no. 1 (2024): 1–12.

Suralaga, Fadhilah. Psikologi Pendidikan Implikasi Dalam Pembelajaran. Edited by Solicha. Depok, 2021.

Sutikno, Yadi. “Peran Guru Dalam Evaluasi Pembelajaran Di Kelas.” Jurnal Maitreyawira 4, no. 1 (2023): 36–41.

Syarqawi, As. Al-Taallamu Nadhariat Wat Tatbiqat, 2012.

TITIEN SUPRIHATIEN, ARYS RAFIAH, FAJRU DALALATUL IQTIRAN, PUJI RIZKY WIDYANINGSIH, RISNITA. “META-ANALISIS : EVALUASI HASIL BELAJAR RANAH KOGNITIF, AFEKTIF, DAN PSIKOMOTOR PADA PEMBELAJARAN SINKRONUS DAN ASINKRONUS.” TEACHING : Jurnal Inovasi Keguruan dan Ilmu Pendidikan Vol. 3, no. 4 (2023): 242–248.

Wahidah, Evita Yuliatul. “Identifikasi Dan Psikoterapi Terhadap ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) Perspektif Psikologi Pendidikan Islam Kontemporer.” Millah: Journal of Religious Studies 17, no. 2 (2018): 297–318.

Anwarudin, Kusoy, and Syahril Akbar, Gilang. “Penerapan Fungsi Psikologi Pembelajaran Dalam Mengembangkan Profesionalisme Pendidik Pada Era Merdeka Belajar.” Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam 11, No. 01, no. 1 (2022): 1327–1336. http://www.jurnal.staialhidayahbogor.ac.id/index.php/ei/article/view/2919.

Basyori, Sansan Ihsan. “Peranan Guru Sebagai Fasilitator Dalam Dunia Pendidikan Modern.” Syntax Idea 7, no. 4 (2025): 559–564.

Dianti, Klis, Maria Ulfah, Abd Salam, Gunawan Gunawan, and Luthfiyah Luthfiyah. “Analisis Asesmen Diagnostik, Formatif Dan Sumatif Serta Implikasinya Terhadap Efektivitas Sistem Evaluasi Pendidikan.” Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Indonesia (JPPI) 5, no. 2 (2025): 555–565.

Dr. Laurensius Laka, M.Psi., C.Ed. PSIKOLOGI PENDIDIKAN TEORI DAN APLIKASI. Edited by C.Ed. Dr. Laurensius Laka, M.Psi. Malang, 2023.

Foulstone, Alexis R, and Adrian Kelly. “Enhancing Academic Self-Efficacy and Performance among Fourth Year Psychology Students: Findings from a Short Educational Intervention.” International Journal for the Scholarship of Teaching and Learning 13, no. 2 (2019).

Hidayat, Tatang, and Abas Asyafah. “Konsep Dasar Evaluasi Dan Implikasinya Dalam Evaluasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sekolah.” Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam 10, no. 1 (2019): 159–181.

Latipah, Eva. “Psikologi Pendidikan.” Pustaka Belajar 1, no. 1 (2021): 1–370.

Mu’ammaroh, Nurul Lail Rosyidatul. “Integrasi Psikologi Pendidikan Islam Dengan Disiplin Psikologi Modern : Kajian Teoretis Dan Aplikatif” 09, no. 02 (2025).

Rasyidi, Ahyar. “Pendidikan Islam Era Globalisasi Sebagai Upaya Integrasi Pendekatan Komprehensif Dan Kontemporer Dalam Kurikulum Pendidikan.” Al Akhyari: Journal of Islamic Studies 1, no. 1 (2024): 1–12.

Suralaga, Fadhilah. Psikologi Pendidikan Implikasi Dalam Pembelajaran. Edited by Solicha. Depok, 2021.

Sutikno, Yadi. “Peran Guru Dalam Evaluasi Pembelajaran Di Kelas.” Jurnal Maitreyawira 4, no. 1 (2023): 36–41.

Syarqawi, As. Al-Taallamu Nadhariat Wat Tatbiqat, 2012.

TITIEN SUPRIHATIEN, ARYS RAFIAH, FAJRU DALALATUL IQTIRAN, PUJI RIZKY WIDYANINGSIH, RISNITA. “META-ANALISIS : EVALUASI HASIL BELAJAR RANAH KOGNITIF, AFEKTIF, DAN PSIKOMOTOR PADA PEMBELAJARAN SINKRONUS DAN ASINKRONUS.” TEACHING : Jurnal Inovasi Keguruan dan Ilmu Pendidikan Vol. 3, no. 4 (2023): 242–248.

Wahidah, Evita Yuliatul. “Identifikasi Dan Psikoterapi Terhadap ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) Perspektif Psikologi Pendidikan Islam Kontemporer.” Millah: Journal of Religious Studies 17, no. 2 (2018): 297–318.

Downloads

Published

2025-11-07

How to Cite

Ashar Fathur Rohman, & Achmad Muhlis. (2025). The Function of Educational Psychology in the Book Al-Taállamu Nadhariat Wat Thabiqat and Its Relevance to the Role of Teachers in the Learning Evaluation Process: An Integrative Study from the As-Syarqawi Perspective. Kasyafa: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(4), 460–470. https://doi.org/10.61166/kasyafa.v2i4.128

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.